Rada Powiatu Krotoszyńskiego przyjęła rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych oraz plan dyżurów na rok 2022.
Zgodnie z art. 94 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 974 ze zmianami) rozkład godzin pracy aptek powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.
Rozkład ten - po zasięgnięciu opinii burmistrzów i wójtów gmin oraz samorządu aptekarskiego - w drodze uchwały określa Rada Powiatu.
Już w sierpniu 2021 r. propozycje na rok 2022 przesłano do konsultacji do właścicieli aptek funkcjonujących na terenie Krotoszyna. W wyznaczonym terminie na zgłaszanie uwag właściciele aptek zgłosili kilka poprawek.
Następnie projekt uchwały został przesłany do zaopiniowania do Burmistrzów i Wójta gmin powiatu krotoszyńskiego oraz do Kaliskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej.
Warto podkreślić, że przy ustalaniu rozkładu godzin pracy aptek ustawodawca określił, że zadaniem apteki, jako miejsca świadczenia usług farmaceutycznych, jest kompleksowa „obsługa” pacjentów w celu bieżącego zaspokojenia ich potrzeb w zakresie dostępu do produktów leczniczych i innych preparatów sprzedawanych w aptece. Dostęp ten powinien być nieprzerwany, czyli pacjenci w każdym momencie powinni mieć możliwość zakupienia produktów leczniczych, w szczególności tych, których zażycie jest konieczne w celu zapobieżenia zagrożenia życia i zdrowia. Ustawodawca nie uzależnia konieczności zapewnienia dostępu do świadczeń farmaceutycznych od równoczesnego dostępu do pomocy lekarskiej. Stanowią one niezależne elementy ochrony zdrowia publicznego. Możliwość skorzystania z pomocy lekarskiej nie warunkuje więc konieczności zapewnienia możliwości dostępu do usług apteki.
Przy określeniu rozkładu godzin pracy aptek nie bierze się pod uwagę tylko istniejących potrzeb ludności w sytuacjach zwykłych, ale również konieczność zapewnienia możliwości zaspokojenia potrzeb nietypowych, w sytuacjach nadzwyczajnych, których częstotliwość występowania nie sposób przewidzieć. Ustalając rozkład pracy aptek, trzeba mieć bowiem na uwadze także przypadki szczególne, nie związane bezpośrednio z zaspakajaniem zwykłych codziennych potrzeb w zakresie zapotrzebowania na leki.
Obowiązujące przepisy nie przewidują możliwości zawierania umowy pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego, a prowadzącym aptekę oraz partycypowania w kosztach realizacji obowiązku zapewnienia dostępu do świadczeń w porze nocnej. Koszty z tym związane stanowią koszt określonej działalności gospodarczej, wkalkulowane w ryzyko jej prowadzenia. Działalność ta ma charakter reglamentowany, co przejawia się m.in. w konieczności spełnienia szeregu warunków wynikających z przepisów prawa, w tym zapewnienia dostępności do świadczeń poza godzinami „normalnej” pracy placówki. Na marginesie należy zauważyć, że koszty te są rekompensowane m.in. poprzez dopłatę za ekspedycję leku w porze nocnej, o której mowa w art. 94 ust. 3 ustawy Prawo farmaceutyczne.
Zgodnie z przepisami prawa kwestia dostępności świadczeń farmaceutycznych w porze nocnej i dni wolne od pracy wchodzi w zakres ustawowych zadań aptek ogólnodostępnych i do kierownika apteki należy takie zorganizowanie pracy, aby placówka ten obowiązek mogła realizować.